torsdag 12 januari 2012

Lilla fröken skalman klarade hela vägen hem

...Och lära gjorde jag!

Morgonens teori började med genomgång på de olika regler som hör till naturell/dagsmakeup, samt kvällsmakeup. Optimalt ljus vid arbete med makeup (utomhus, inomhus). Färger som gör sig bäst till de respektive makeuperna, och vilken tid på dygnet din dagsmakeup bör övergå till kvällsmakeup. Kvällsmakens tre olika kategorier, och vilken av dem som gör sig bäst vid olika tillställningar. Vi repeterade också delar från gårdagen, och gick än en gång igenom i vilken ordning man bör arbeta. Vad man bör börja med, och vilken produkt som appliceras sist i sminkningen.

Efter det var det dags för den praktiska delen. Eftersom att jag inte hade fått tag på någon modell till dagens lektion, och läget såg likadant ut för en annan tjej i klassen. Så slog vi två flugor i en smäll och övade på varandra. Trots min rådande förvirring och förväxling av verktyg, så blev jag väldigt nöjd. Jag jobbade på bra, och resultatet blev fint. Dock så fick jag uppmaning om att våga använda mer färg när jag sminkar naturellt. Jag måste också försöka att komma ihåg att granska det färdiga läpp-resultatet i vår förstorande spegel (5 x!) för att kunna se om något bör korrigeras. Ibland är det inte lätt att ha allt i huvudet, och ännu mer i händerna!

Skoldagen blev extra lång idag, så vid halv 4 tog sköldpaddan sitt metallbox-artade skal och luffade hemmåt, nu sitter jag här och har mycket att renskriva, men ingen ork. Som tur är, så är fredagar ledigt, och det innebär att: fredag - skrivdag! Så därför kan jag nu med gott samvete se ett avsnitt av Usa's fulaste hem, med Simon och Tomas!

Tjingeling, och hörs imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar